Wizerunek pracodawcy a polityka antymobbingowa
Czy wiesz jak skutecznie ochronić firmę przed mobbingiem?
Fakty
Jak wynika ze statystyk ilość spraw o mobbing w polskich sądach systematycznie wzrasta: 2007 – założono 679 pozwów przeciwko pracodawcom, 2013 – 734, w pierwszym półroczu 2014 roku – już 585.
Ryzyka dla biznesu
W przypadku udowodnienia mobbingu pracownik może liczyć na odszkodowanie oraz zadośćuczynienie za doznaną krzywdę. Najwyższa jak do tej pory kwota odszkodowania i zadośćuczynienia za mobbing, zasądzonego od pracodawcy na rzecz pracownika, wyniosła łącznie aż 142.000 zł. Przepisy prawa nie określają górnej granicy tych świadczeń.
Pracodawca odpowiada za mobbing nawet w przypadku, gdy mobbingu dopuścił się jego pracownik a nie on sam, ponieważ to pracodawca odpowiada za całokształt funkcjonowania zakładu.
Zaistnienie mobbingu w miejscu pracy jest zawsze zjawiskiem niekorzystnym dla pracodawcy – naraża go na długoterminowe straty zarówno wizerunkowe i finansowe.
Rozwiązania
Pracodawcy mogą skutecznie bronić się przed pozwami o odszkodowanie i zadośćuczynienie za mobbing oraz chronić się przed odpowiedzialnością za zachowania mobbingowe swoich pracowników, jeśli udowodnią, że podjęli rzeczywiste oraz skuteczne działania z zakresu prewencji antymobbingowej. Do odpowiedzialności będzie pociągnięty wtedy sprawca mobbingu a nie pracodawca.
W tym celu pracodawca może stosować różne rozwiązania dostosowane do swojej struktury i potrzeb, takie jak:
Odpowiednie zapisy dotyczące mobbingu w regulaminie pracy
Odpowiednie wewnętrzne procedury antymobbingowej
Szkolenia dotyczące mobbingu
Monitorowanie sytuacji poprzez okresowe anonimowe ankiety mające na celu wykrycie mobbingu i potencjalnych konfliktów w środowisku
Stanowisko mediatora
Konkretna pomoc dla ofiar mobbingu
Cele szkolenia
Zrozumienie pojęcia mobbingu
Zbudowanie świadomości konsekwencji występowania mobbingu dla organizacji i menedżerów
Zrozumienie aspektów prawnych związanych z mobbingiem i ich zastosowanie w organizacji
Informacja na temat polityki antymobbingowej, którą wdroży firma
Identyfikacja głównych obszarów menedżerskich „wrażliwych” na mobbing
Przekazanie wiedzy menedżerom ww zakresie w celu przygotowania szkolenia ich zespołów
Program
1. Przejawy mobbingu w zakładzie pracy
2. Obowiązki pracowników w związku z mobbingiem
3. Możliwe konsekwencje wobec sprawców mobbingu
4. Informacja o nowych procedurach
5. Sposób komunikacji a „miejsca zapalne” mobbingu
6. Indywidualna odpowiedzialność - ochrona siebie i organizacji
7. Sytuacje „wrażliwe” na mobbing (zadania menedżerskie)
8. Procesy HR a mobbing i ich spójność z działaniami menedżerów
9. Konsekwencje zaistnienia mobbingu dla wizerunku firmy i menedżerów
Partnerstwo ekspertów
Do każdego programu szkoleniowego dedykowani będą ekspercki posiadający wiedzę i doświadczenie z zakresu prawna i HR, co pozwoli zapewnić kompleksowość i skuteczność wprowadzonego rozwiązania oraz dopasowanie go do Państwa organizacji.
Katarzyna Grzybowska-Tomaszek, Dyrektor Zarządzający Grupą Human to Business: kgrzybowska@h2b.com.pl
Ewa Boryczko, Radca Prawny, Partner BMSP: ewa.boryczko@bmsp.com.pl
Kontakt
Zapraszamy do kontaktu i proponujemy spotkanie, na którym będziemy mogli omówić Państwa potrzeby oraz wspólnie dopasować rozwiązanie do sytuacji w firmie.